EKO-MOTO – konferencja podczas AUTO MOTO SHOW

Konsekwentnie od kilku lat budujemy pozycję targów Auto Moto Show na targowej mapie Polski i jej ogólnopolskość. Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych Auto Moto Show w Sosnowcu nie zabrakło spotkań i dyskusji związanych z ekologią w przemyśle motoryzacyjnym. Ten ważny i aktualny temat omawiany był podczas konferencji EkoMoto: wiedzieć więcej, myśleć lepiej.

 

Celem konferencji było omówienie najważniejszych zagadnień związanych z technologiami stosowanymi w motoryzacji, których celem jest zmniejszenie emisji szkodliwych dla środowiska gazów.

Te tematy podjął Prof. Marek Brzeżański z Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. Dwóch, bardzo ciekawych wykładów: „Toksyczne składniki spalin samochodowych - charakterystyka, obowiązujące limity i metody zmniejszania ich emisji” oraz „Współczesne tendencje rozwojowe źródeł napędu pojazdów samochodowych” wysłuchało kilkudziesięciu uczestników konferencji. Profesor Brzeżański mówił o całym procesie spalania paliwa w silniku, jego skutkach (emisja gazów), a co najważniejsze, które z emitowanych gazów są najbardziej szkodliwe. Poruszany był także temat limitów emisji dwutlenku węgla w spalinach obowiązujących w Europie oraz USA. Słuchacze mogli się dowiedzieć w jaki sposób prowadzone są badania, pozwalające na wprowadzanie coraz to ostrzejszych przepisów ograniczających emisję toksyn.

Drugi wykład prezentował wizję rozwoju technologii silników. Omawiane były alternatywne źródła napędu: silniki hybrydowe, elektryczne, wodorowe oraz ogniwa paliwowe. Ciekawym elementem drugiego wykładu była prezentacja działającej miniatury samochodu napędzanego energią światła.

Nierozerwalną częścią konferencji była prezentacja oferty ekologicznych pojazdów dostępnych na naszym rynku i perspektyw na najbliższe lata.

Niemal wszyscy producenci posiadają w sprzedaży samochody, które po pierwsze: palą mniej tym samym emitując mniej szkodliwych gazów a po drugie: wcale nie odstają swoją ceną od samochodów uważanych za mniej ekologiczne.

Połączone wystąpienie firm Renault i Nissana przybliżyło wspólną strategię produkcji samochodów elektrycznych. Grzegorz Paszta z Renault uświadomił słuchaczom, że chodzi nie tylko o emisję spalin. Renault, wprowadzając standard ECO2 stara się na każdym kroku produkcji samochodów działać zgodnie z duchem ochrony środowiska. Część podzespołów pochodzi z surowców wtórnych, woda wykorzystywana w fabrykach jest poddawana procesowi oczyszczania a część energii elektrycznej zasilającej taśmy produkcyjne pochodzi z paneli słonecznych. Bardzo ważnym elementem jest również edukacja. Szkoła Jazdy Renault pomaga w nauce ekonomicznej jazdy, która jak się przekonaliśmy podczas Eko - Rajdu kontrolowanego, wcale nie musi kojarzyć się z powolnym przemieszczaniem się.

Krzysztof Kowalski reprezentujący firmę Nissan odsłonił rąbek tajemnicy związanej z planowanymi nowościami w ofercie Nissana, wskazując, w ciekawym wystąpieniu, zdecydowanie samochody elektryczne.

Przedstawiciel Skody, Marcin Weksej przedstawił linię Greenline obejmującą modele Fabia, Octavia i SuperB. Ekologiczne modele charakteryzują się niską emisją dwutlenku węgla i małym spalaniem, dzięki zastosowaniu oszczędnych silników diesla, skrzyń biegów o wydłużonych przełożeniach czy oponach o niskich oporach toczenia. Czeski producent inwestuje również w specjalne kursy w ramach Szkoły Auto uczące oszczędnej jazdy. Warto wspomnieć, że Skoda Fabia GreenLine zwyciężyła w odbywającym się równolegle z konferencją EkoRajdzie kontrolowanym.

Dość niespodziewanie prezentację rozpoczął Marek Klimczewski z Volvo przypominając, że główną przyczyną zanieczyszczeń atmosfery nie są wcale samochody a przemysł energetyczny. Nie zmienia to faktu, że w ofercie Volvo znajduje się 7 ekologicznych modeli oznaczonych symbolem DRIVe. Marek Klimczewski podkreślił, że dla Volvo priorytetem jest bezpieczeństwo, a elektroniczne systemy montowane w szwedzkich samochodach dodatkowo obciążają pojazd. Volvo stawia na rozwój pojazdów napędzanych biopaliwem, które niestety w Polsce nie jest dostępne. Ciekawym rozwiązaniem w przyszłych modelach szwedzkiego producenta ma być napęd elektryczny z systemem Plug-In, który pozwala na ładowanie baterii bezpośrednio ze zwykłego gniazdka 220V. Volvo V50 biorące udział w EkoRajdzie dojechało na metę jako pierwsze, jednak po podliczeniu punktów karnych zajęło miejsce drugie.

Podczas Eko konferencji nie zawiedli również przedstawiciele dwóch japońskich marek – Hondy i Toyoty. Honda zaprezentowała swój najnowszy hybrydowy model Insight, który można było podziwiać zarówno podczas Auto Moto Show jak i EkoRajdu kontrolowanego, na mecie którego dojechał jako trzeci. Jacek Kwiatkowski mówił o perspektywach hybrydy, jako stosunkowo taniego rozwiązania, także na przykładzie Insighta.

Niekwestionowany lider w dziedzinie produkcji napędów hybrydowych – Toyota rozwija swój flagowy model Prius wprowadzając na rynek trzecią generację. Dwanaście lat produkcji hybryd, pozwoliło na zaoferowanie klientom długiej gwarancji na napęd elektryczny. Robert Mularczyk z Toyoty przyznał, że napędy hybrydowe mają jeszcze duży, niewykorzystany potencjał, dlatego Japończycy skupią się w przyszłości na rozwoju swojej innowacyjnej konstrukcji.

Podczas konferencji, niemal wszyscy wykładowcy podkreślali, że mają nadzieję, iż świadomość ekologiczna wśród polskich kierowców wzrośnie. Jak podkreślali producenci bardzo ważna jest edukacja. W końcu ekologicznie można próbować jeździć prawie każdym samochodem, niekoniecznie od razu kupując nowy model.